امتیاز: ۴.۵ از ۵ |
لطفا صبر کنید...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

۱۴ دلیل برای گیاهخواری (دلایل گیاهخواری)

دلایل گیاهخواری می‌تواند متفاوت باشد و به نظر می‌رسد جهان در حال درک این است که می‌تواند ترحم، مهربانی و طول عمر را جایگزین بیماری‌‌‌های مزمن کند.

چند سال پیش USA Today گزارش داد که ۵۰٪ آمریکایی‌‌‌ها سعی بر کاهش مصرف گوشت دارند. علاوه بر این حدود یک پنجم دانش آموزان آمریکایی وجترین، وگن یا مصرف گوشت بسیار پائینی دارند. این موضوعی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

در ادامه به ۱۴ نوع از دلایل گیاهخواری می‌پردازیم:

رژیم ما یکی از تاثیر گذار ترین بخش‌‌‌های زندگی ماست. مشخص کننده آن است که آیا می‌خواهیم دچار بیماری‌‌‌های خاصی بشویم؟ چه تجارت‌‌‌هایی می‌توانند با پول ما رشد کنند و همچنین نشان دهنده میزان آگاهی ماست. میتوان گفت ما به عنوان مصرف کننده قدرت بسیاری داریم وقتی با پول خود رای میدهیم، میتوانیم باعث کنار رفتن بسیاری از صنعت‌‌‌ها شویم. ولی این موضوع فراتر از بحث‌‌‌های اقتصادی آن است. آیا میدانید شخصی با رژیم وگن، روزانه ۱۱۰۰ گالن آب، ۴۵ پوند غلات، ۳۰ فوت مربع زمین، معادل ۲۰ پوند کربن دی اکسید کمتر و جان یک حیوان را نجات می‌دهد؟ شما احتمالا در مورد چند مورد از مزیت‌‌‌هایی که در مورد رژیم‌‌‌های گیاهی و وگن گفته می‌شود شنیده اید. برای افراد مختلف، دلایل متفاوتی می‌تواند باعث انگیزه بشود تا بخواهند تغییراتی را بوجود آورند. چه شما در حال حاضر تصمیم به تغییر رژیم خود به یک رژیم گیاهی گرفته باشید یا صرفا ایده آن را در نظر گرفته باشید، میتوانید در زیر ۱۴ دلیل برای فکر کردن به این تغییر را در نظر بگیرید.

 

۱. کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی و دیابت نوع دو

هر دوی این بیماری‌‌‌ها از متداول ترین بیماری‌‌‌های مزمن در جوامع غربی هستند. و آن‌ها تماما ساخته خود انسان هستند. هیچ کسی در این زمانه (حداقل هر شخص دارای توانایی دسترسی به اینترنت) نباید از هیچکدام از این دو بیماری رنج ببرد. قسمت ترسناک ماجرا اینجاست: پروسه ساخت پلاکت در شاهرگ اغلب اوقات در مراحل اولیه زندگی صورت می‌پذرید (نزدیک به ده سالگی) دکتر کالدول اسلستین قادر بود حتی موارد بسیار بد دارای بیماری‌‌‌های قلبی عروقی را با رژیم‌‌‌های وگن دارای چربی کم درمان کند و جآن‌های بیشماری را نجات دهد. به صورت گسترده این موضوع شناخته شده است، حتی توسط بسیاری از سازمان‌های سلامتی. محصولات حیوانی سرشار از چربی اشباع شده و کلسترول، بوجود آورنده اصلی بیماری‌‌‌های قلبی و دیابت هستند. همان رژیمی‌که باعث بهبود شاهرگ‌‌‌ها می‌شود همچنین باعث بهبود یا حتی درمان کامل دیابت نوع دو می‌شود.

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و دیابت

یکی از دلایل گیاهخواری تغذیه‌ی سالم است

 

۲. بهبود یا درمان دیگر شرایط سلامتی حال حاضر

سلامتی با ارزش ترین دارایی ما در زندگیست. هر فرصتی که بتوان از آن برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌‌‌ها و در عوض پشتیبانی سیستم درمان بدن استفاده کرد، باید جدی گرفته شود. بسیاری از جنبه‌‌‌های سلامتی ما در دستان خود ماست. به مرور زمان سازمان‌های سلامتی بیشتر و بیشتری اعلام می‌کنند که داشتن یک رژیم وگن در تمام دوره‌‌‌های زندگی سالم است. و حتی ارجحیت نیز دارد، زیرا درصد ابتلا به سرطان، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری‌‌‌های قلبی، دیابت‌‌‌ها، سکته‌‌‌ها و حتی آلزایمر در وگن‌‌‌ها کمتر است. یک رژیم گیاهی اغلب اوقات به مراتب از دارو‌‌‌ها و جراحی‌‌‌ها موثرتر است وقتی صحبت از این بیماری‌‌‌ها باشد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز سرطان زا هستند و همچنین یک پژوهش صورت گرفته در چین نشان از ارتباط بین کازئین (پروتئین شیر) و سرطان می‌دهد که تمام این‌‌‌ها ما را به مسیری مشخص سوق می‌دهند.

 

۳. بدون زحمت لاغر شوید و بمانید

وگن‌‌‌ها تنها گروهی هستند که به طور معمول دارای BMI نرمال و سالمی‌هستند. هر چه افراد محصولات حیوانی بیشتری بخورند BMI بیشتری خواهند داشت. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد، اول اینکه محصولات حیوانی شامل هیچ کربوهیدراتی نیستند و در عوض سرشار از چربی هستند. چربی خوراکی نسبت به کربوهیدرات‌ها کالری بیشتری دارد و به راحتی به چربی ذخیره شده در بدن تبدیل می‌شود. همچنین تراکم کالری کلی محصولات حیوانی منجر به این می‌شود که مردم بیش از اندازه غذا بخورند، در حالی که می‌توانیم بشقاب خود را با سیب زمینی و سبزیجات پر کنیم و لاغر بمانیم. همچنین هورمون‌‌‌های رشد شبیه سازی شده به طور طبیعی در محصولات حیوانی پیدا می‌شوند که به هیچ وجه مفید نیستند. پس اگر می‌خواهید گرسنگی کشیدن و شمردن کالری‌‌‌ها را متوقف کنید، گیاهان را انتخاب کنید.

 

۴. نشان دادن مهربانی و دلسوزی برای موجودات هوشمند

با وجود اینکه برای بعضی از افراد بحث اخلاقی گیاهخواری آنچنان مورد قبول نیست، نشان دادن مهربانی هیچوقت باعث آسیب به کسی نمی‌شود. بخشیدن جان یک شخص همیشه کار درستی برای انجام دادن است. به خصوص اگر آن شخص کاملا بی گناه باشد. متاسفانه یک کمپین نمایشی توسط صنعت گوشت و لبنیات به راه افتاده است تا با وجدان ما بازی کند. حیوانات خوشحال در کارتن‌‌‌ها و بسته‌‌‌های محصولات وجود دارد در حالی که حقیقت بسیار شرورانه‌تر است.

حیوانات هوشمند و با احساس

حیوانات همچون انسان دارای سیستم عصبی هستند (دلایل گیاهخواری)

هیچ چیز انسانی در مورد پرورش حیوانات یا گرفتن جان یک شخص وجود ندارد. ولی این موضوع صرفا در مورد صنعت لبنیات صدق نمی‌کند، چون صنعت تخم مرغ و شیر با یکدیگر در صنعت پرورش حیوانات کار می‌کنند. گاو‌‌‌های صنعت لبنیات به زور باردار می‌شوند. بچه‌‌‌هایشان از آن‌ها گرفته می‌شود و مدت کمی‌بعد کشته می‌شوند. شیرشان دزدیده می‌شود و چند سال بعد تبدیل به همبرگر می‌شوند. شما احتمالا راجع به جوجه‌‌‌های کوچکی شنیده‌اید که در دستگاه‌‌‌های چرخ انداخته یا با گاز خفه می‌شوند. البته اگر روی همدیگر در سطل‌‌‌های‌‌‌های آشغالی انداخته نشوند، انگار که بی جان هستند.

 

۵. منابع و گرسنگی جهانی

البته که ما فقط به حیوانات فکر نمی‌کنیم. انسان‌ها هم در تمام جهان باید عذاب بکشند به دلیل تقاضای بالای محصولات حیوانی. چطور؟ امروزه ما قادر بودیم ده میلیارد نفر را سیر کنیم در صورتی که تنها ۷ میلیارد نفر در دنیا وجود دارد، ولی اینگونه که مشخص است پنجاه درصد از غلات جهان توسط حیوانات صنایع مختلف خورده می‌شوند. در حالی که ۸۲ درصد کودکان که در کنار این چهارپایان زندگی می‌کنند در حال گرسنگی کشیدن هستند. گوشت تولید شده در این نواحی برای مصرف به کشور‌‌‌های جهان اول صادر می‌شود.

گرسنگی جهانی و تاثیر گیاهخواری

گرسنگی جهانی و تاثیر گیاهخواری

به تنهایی ۷۰ درصد غلات تولید شده در ایالات متحده آمریکا به چهارپایان اختصاص داده می‌شود، که معادل میزان غلات لازم برای سیر کردن ۸۰۰ میلیون نفر است. در همین حال مقداری زیادی آب مصرف می‌شود تا محصولات حیوانی تولید شوند. وگن بودن می‌تواند باعث ذخیره شدن ۷۲۴۹۲۵ گالن آب به ازای هر شخص در طول یک سال شود. فرض کنید که این تغییر چقدر می‌تواند قدرتمند باشد، اگر همه به آن رو بیاورند.

 

۶. محصولات حیوانی آلوده هستند

یکی دیگر از دلایل گیاهخواری محصولات حیوانی آلوده می‌باشد. هربار که شما می‌نشینید تا گوشت، تخم مرغ، و یا لبنیات مصرف کنید، شما در حال خوردن باکتری‌‌‌ها، آنتی بیوتیک‌‌‌ها، هورمون‌‌‌ها، دی اکسین‌‌‌ها و یک میزبان دیگر از سموم هستید که می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامت در افراد شود. درصد بسیاری از گوشت قصابی شده در ایالات متحده، آلوده به ای کولی،  کامپیلوباکتر، لیستریا یا دیگر باکتری‌‌‌های خطرناک هستند که در طول روده، گوشت یا مدفوع حیوانات پیدا می‌شوند. آن‌ها می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. سالانه ۷۵ میلیون علت مسمومیت غذایی وجود دارد که ۵ هزار از آن‌ها کشنده هستند. USDA reports اعلام کرده است که ۷۵ درصد آن‌ها توسط گوشت‌‌‌های آلوده بوجود می‌آیند. استفاده بیش از حد دارو‌‌‌ها در صنعت لبنیات باعث تکامل گونه‌‌‌های جدید باکتری‌‌‌ها مقاوم به آنتی بیوتیک شده است. اما این تنها خطر مصرف گوشت حیواناتی که از آنتی بیوتیک‌‌‌ها برای رشد آن‌ها استفاده شده است نیست. روکسارسون، یکی آنتی بیوتیک رایج در پرورش‌‌‌های کارخآن‌های، شامل مقدار قابل توجی از سرطان‌زا ترین حالت آرسنیک است. هورمون‌‌‌هایی که به طور طبیعی در محصولات حیوانی پیدا می‌شوند، می‌توانند باعث بوجود آمدن سرطان، رشد غدد پستانی در مردان و چاقی شوند. حتی برچسب ارگانیک نیز در این زمینه کارایی ندارد.

 

۷. ما احتیاجی به محصولات حیوانی نداریم

کشتن حیوانات پرورش یافته غیر ضروری و در نتیجه عملی ظالمانه است. ما صرفا به خاطر لذت و از روی سنت آن را انجام می‌دهیم. هیچ مدرکی وجود ندارد، به هیچ شکلی، که ثابت کند انسان‌ها باید گوشت، تخم مرغ یا لبنیات بخورند و این یکی از مهم‌ترین دلایل گیاهخواری است. برای سالم بودن و پیشرفت کردن باید برعکس آن را انجام داد. این یک رفتار است که به ما یاد داده شده است که خوردن حیوانات هیچ اشکالی ندارد و این چیزی نیست که لازم باشد به یک گوشت خوار واقعی مثل شیر یا خرس یاد داد.

 این حیوانات انتخاب نمی‌کنند که کدام قسمت‌‌‌ها را بخورند و رفتار و غریزه بسیار متفاوتی نسبت به انسان دارند. بیاید فراموش نکنیم که ما بچه گاو نیستیم که احتیاج داشته باشیم شیر مادر آن‌ها را بخوریم و به غیر از سال‌‌‌های اولیه و شیر مادر خود احتیاج به خوردن هیچ نوع ترشح دیگری نداریم. احتیاجی به گفتن این نیست حیوانات علاقه‌ای به مردن ندارند، عاشق زندگی خود هستند و از آن لذت می‌برند. متاسفانه ما صرفا به آن‌ها به چشم حیوانات پرورش یافته نگاه می‌کنیم، عده ای موجودات بی روح، بدون فکر کردن به اینکه آن‌ها نیز احساسات و شخصیت‌‌‌های خود را دارند. درست مانند سگ‌‌‌ها و گربه‌‌‌ها. وقتی ما متوجه این موضوع شویم و قدم مناسب را برداریم، ما می‌توانیم در نهایت اخلاقیات خود را مطابق رفتارمان بدانیم.

 

۸. حدود ۱۸ تا ۵۱ درصد ( با توجه به محاسبات و منابع مختلف) آلودگی‌‌‌های ساخته بشر، از صنعت گوشت می‌آید

این دلیل باعث می‌شود صنعت دامداری از صنعت حمل و نقل، گاز‌‌‌های گلخانه بیشتری تولید کرده باشد. علاوه بر این چیزی حدود ۴۰ کالری از سوخت‌‌‌های فسیلی انرژی لازم است تا یک کالری گوشت گاو پروار شده را در ایالات متحده تولید کرد (در مقایسه با ۲٫۲ کالری انرژی لازم برای تولید پروتئین گیاهی) یک پوند (۰.۴۵ گرم) همبرگر معادل نشر ۷۵ کیلوگرم کربن دی اکسید است، که تقریبا به اندازه سه هفته استفاده از خودرو است (به طور تقریبی روزی ۳.۵ کیلوگرم). و البته حیوانات وحشی نیز باید از عواقب این موضوع عذاب بکشند. انقراض جمعی گونه‌‌‌ها شامل ۸۶ درصد پستانداران، ۸۸ درصد دوزیستان و۸۶ درصد پرندگان می‌شود بسیاری از آن‌ها به زودی منقرض می‌شوند. بسیار محتمل است که تا سال ۲۰۴۸ اقیانوس‌‌‌های‌‌‌ها بدون ماهی‌‌‌ها را شاهد باشیم.

 

۹. بشقاب‌‌‌های جدید و شگفت انگیز را امتحان کنید

آیا تا به به حال بشقاب بودا، سالاد کینوا یا برگر لوبیای سیاه را امتحان کرده اید؟ بیش از ۲۰ هزار نوع گیاه خوراکی در جهان وجود دارد. که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تای آن‌ها بومی‌شده و کشت می‌شوند. شما احتمالا حتی نصف آن‌ها را هم تجربه نکرده اید. با نگاه کردن به دستورات غذایی جدید می‌توانید دید خود را وسیع‌تر کنید. ذایقه شما شکوفا می‌شود و اجازه می‌دهد بشقاب‌‌‌های لذیذ و سالمی‌که در ابتدا به آن‌ها فکر نمی‌کردید را امتحان کنید. به هیچ وجه لازم نیست طعمی‌را از رژیم خود حذف کنید. شیر‌‌‌های گیاهی جایزه دهمین سالگرد فراخوان پنیر گریل شده را با یک پنیر غیر لبنی به خانه خود بردند و شیرینی پز‌‌‌های گیاهی جشنواره کره و تخم مرغ که همان کاپ کیک‌‌‌های فنجانی است را دو بار برنده شدند. کلید آن پیدا کردن جایگزین مناسب است. مانند سس سیب یا موز و جایگزینی پودر‌‌‌ها و دستورات جایگزین تخم مرغ.

 

۱۰. بهبود تناسب اندام

اکثر مردم فکر می‌کنند با دوری از خوردن گوشت با کمبود انرژی یا توده عضلانی مواجه می‌شوند ولی دقیقا برعکس است. گوشت و خصوصا لبنیات دارای هضم سختی هستند و باعث گرفته شدن مقدار زیادی از انرژی شما می‌شوند و سیستم بدنی شما را خسته می‌کنند. انتخاب یک رژیم گیاهی به هیچوجه مانع از رسیدن شما به تناسب اندام مورد نظر خود نمی‌شود و حتی منبع انرژی و قدرت مناسبی نیز به شما می‌دهد. یک بدنساز وگن، رابرت چیک می‌گوید: فرقی نمی‌کند شما چه ورزشی می‌کنید یا در چه سطحی می‌خواهید آن را انجام دهید. شما بهترین مواد غذایی را با یک رژیم وگن و کامل می‌توانید بدست بیاورید. شما حتی نیاز به دقت در میزان پروتئین دریافتی خود نیز نیستید. تمام غذاهای شامل گیاهان کامل دارای پروتئین وکیفیت بسیار بالایی نیز هستند. همچنین با توجه به میزان کمتر چربی گیاهان، کم کردن وزن بسیار راحت تر خواهد بود.

تناسب اندام و گیاهخواری

 

۱۱. پوست بهتر و سیستم هاضمه‌ی بهتر

باور کنید یا نه، این دو موضوع مرتبط هستند. برای اکثر افراد مبتلا به آکنه، لبنیات یکی از بدترین عامل‌‌‌هاست است. متأسفانه بسیاری از پزشکان از این موضوع بی اطلاع هستند و تمایل دارند داروها و مواد شیمیایی خشن را به منظور بهبود سلامت پوست، تجویز کنند. این راز چیزی است که ما می‌خوریم، علاوه بر این نشان داده شده است که حذف غذاهای چرب (از جمله تمام محصولات حیوانی، روغن، و شاید حتی بادام و دانه) باعث کاهش آکنه می‌شود. با توجه به مقادیر بالای ویتامین‌‌‌ها و مواد معدنی، میوه‌‌‌ها و سبزیجات غنی از آب می‌توانند باعث افزایش سلامت پوست شما شوند. فیبر آن‌ها کمک می‌کند تا هضم بهتر و از بین بردن سموم را به همراه داشته باشد که به نوبه خود پوست شما را حتی بیشتر تمیز و پاکیزه نگه می‌دارد.

 

۱۲. خلق و خوی تان را بهتر کنید

وقتی شما محصولات حیوانی را حذف کنید، از تمام هورمون‌‌‌های استرس زا تولید شده توسط بدن حیوان در راه سلاخی شدن تا آخرین لحظه دوری می‌کنید. این به تنهایی می‌تواند تاثیر بسیاری بر حال و ثبات اخلاقی شما بگذارد ولی نه تمام آن را. ما می‌دانیم که افراد دارای رژیم‌‌‌های گیاهی حالت‌‌‌های روحی سالم‌تری دارند. آن‌ها تنش، اضطراب، افسردگی، خشم، خصومت و خستگی کمتری دارند که به دلیل وجود آنتی اکسیدآن‌های بیشتر در غذاهای گیاهی به طور خاص در سبزیجات و میوه‌‌‌ها است. مخصوصا وقتی در ترکیب با داشتن رژیمی‌با پروتئین و چربی کمتر باشد، می‌تواند باعث تاثیرات مفید بر روح و روان باشد. غذاهای سالم دارای کربوهیدرات زیاد، شامل برنج قهوه ای نان چاودار و بلغور جو دوسر باعث تنظیم سطح سرتونین در مغز می‌شوند. سرتونین برای کنترل رفتار ما مهم است. در حوضه در حال پیشرفتِ تحقیقات نورولوژییک، رژیم گیاهی می‌تواند برای درمان علائم اضطراب و افسردگی مفید باشد.

 

۱۳. صرفه جویی اقتصادی

رژیم‌‌‌های وگن می‌توانند بسیار اقتصادی باشند. وقتی شما رژیم خود را بر اساس غلات، لوبیا، دو لپه ای‌‌‌ها، مغزها، دانه‌‌‌ها و میوه‌‌‌های فصلی و سبزیجات تنظیم کرده باشید، ممکن است میزان خرج غذای خود را تا نصف کاهش داده باشید. بسیاری از این غذا‌‌‌ها را می‌توان به صورت عمده خرید و برای مدت زیادی ذخیره کرد. اینگونه خرید مواد غذایی در طول یک روز می‌تواند کمتر از میزانی باشد که شما برای یک ساندویچ یا چیزبزرگر دوبل در مسیر خود خرج می‌کنید. گزینه‌‌‌های بسیاری برای خوردن غذای وگن با هزینه کم وجود دارد ولی این همه ماجرا نیست، از آنجایی که رژیم گیاهی سالم می‌تواند مانع از بیماری‌‌‌های مزمن شود یا حتی اثرات آن‌ها را معکوس کند، شما مقدار بسیار کمتری بودجه برای خرج درمان و مراجعه به پزشک لازم دارید.

صرفه جویی اقتصادی

 

۱۴. هیچ وقت به این اندازه آسان نبوده است

ممکن است از این اطلاعات آگاه نباشید اما بسیاری از مواد غذایی سوپرمارکت‌‌‌ها وگن هستند. از جمله شکلات‌‌‌های تلخ و همچنین بسیاری از سس‌‌‌ها و مخلوط‌‌‌ها و همچنین بستنی‌‌‌های گیاهی و جایگزین‌‌‌های گوشت که انتخاب‌‌‌های آشپزخانه ما را افزایش می‌دهد. بازار محصولات غیر لبنی به سرعت در حال افزایش است و همچنین فروش جایگزین‌‌‌های گوشت تا سال ۲۰۲۰ به ۵ میلیارد دلار می‌رسد. اما نه تنها سوپرمارکت‌‌‌ها بلکه تعداد رستوران‌های گیاهی نیز رو به افزایش هستند و سایر رستوران‌ها نیز در منو‌‌‌های خود گزینه‌‌‌های وگن را قرار داده اند.

 

دلایل گیاهخواری و گیاهخوار ماندن، بسیار زیاد هستند و توسط دانشمندان و دکتران تایید شده است. در این سایت می‌توانید با دیگر دلایل گیاهخواری آشنا شوید و با اطمینان بهتری وگن شوید.

 


منبع: https://nutriciously.com/why-go-vegan

مترجم: امیر ورع

امتیاز: ۴.۵ از ۵ |
لطفا صبر کنید...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
توسط | ۱۳۹۷/۷/۱۴ ۱۴:۴۶:۰۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۷|برچسب: |

دیدگاه خود را ثبت کنید