امتیاز: ۵.۰ از ۵ |
لطفا صبر کنید...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

شناسایی و تشخیص چرم وگن در محصولات

چرم وگن بعضی مواقع می‌تونه چالش سختی باشه که چطور بشناسید و از کجا بخرید. برای همین باید یاد بگیرید که چطور چرم وگن و غیر وگن را از هم تشخیص دهید.

نکته: نکاتی که در زیر ذکر شده، برای کمک به مصرف کننده است تا کفشی بدون پوست حیوانات تهیه کنند. بدون شک خرید کفش‌هایی که از مواد سمی مانند مواد نفتی و PVC استفاده شده، ضررهای خود را دارند، اگرچه این راهنما برای کسانی است که دنبال یک کفش وگن می‌گردد تا از منابع حیوانی در آن استفاده نشده باشد.

چرم وگن

نشانه‌های چرم وگن

 

شناختن کفش

تولید کنندگان و خرده فروشان پای‌پوش (کفش، چکمه و غیره)، باید لیبل (برچسب) ترکیبات را برای شناسایی مواد به کار برده شده را روی محصول بچسبانند.

اگر خوش شانس باشید، می‌توانید با خواندن لیبل بفهمید که  کفش از پوست حیوانات درست شده یا خیر. برای اینکه کفش وگنی پیدا کنید، نباید در لیبل واژه‌هایی مانند چرم، پوشش چرم، جیر و خز نوشته شده باشد.

 

آشنایی با علامت‌ها

لیبلی که داخل کفش چسبانده می‌شود، شاید باعث اذیت شما شود، اما حاوی اطلاعات مفیدی است که کفش از چه موادی ساخته شده است. مواد تشکیل دهنده‌ی یک کفش می‌تواند از یک یا ترکیب یکی از موارد زیر باشد.

 

 لیبل داخل کفش‌های چرم وگن

لیبل داخل کفش‌های چرم وگن

 

پس به خاطر داشته باشید برای انتخاب یک کفش وگن، به علامت‌ها و لیبل کفش توجه کنید.

 

 لیبل داخل کفش‌های چرم وگن

نمونه‌ی لیبل کفش

 

انواع چرم حیوانی

برای اینکه بتوانید فرق چرم مصنوعی را از چرم طبیعی شناسایی کنید، بهتر است نام چند مدل چرم را بشناسید.

چرم جنسی است که از دباغی پوست خام جانوران به دست می‌آید. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک ماده‌ی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم از حیوانات مختلفی مانند گاو، گوسفند، شتر مرغ و غیره به دست می‌آید.

 

جیر

چرم بسیار نازکی است که از پوست گوسفند، بز و گوزن تولید می‌شود. در فرایند تهیه جیر، سطح گوشتی را به صورت مخملی در می‌آورند.

 

خز

به پوست مو دار تعدادی از پستانداران گفته می‌شود که اغلب فرآوری و رفو می‌شود تا به عنوان پوشش روی لباس‌ها به کار رود. حیواناتی که بخاطر تهیه خز کشته می‌شوند، عبارت است از: روباه، خرگوش، سگ آبی، قاقم، سمور آبی، سمور، خوک دریایی، گربه، سگ، کایوت و جینچیلا. تهیه‌ی خز بسیار وحشیانه است. برای تهیه‌ی خز، با جسم مکی مانند چکش یا پتک به سر حیوان می‌زنند و بعد پوست حیوان را بصورت زنده زنده از بدنش جدا می‌کنند. پیشنهاد میشه مستند ساکنان زمین را حتما ببینید، تا با حقایق صنعت دامپروری، مد و فشن بیشتر آشنا بشید.

 

ورنی

گونه‌ای چرم است که با نوعی لاک یا لعاب پوشیده می‌گردد. این نوع چرم، براق و بسیار زیبا است.

 

چرم کرومی (کرومی چاپی)

چرمی است که مواد آن در دباغی بر پایه کروم است و روی سطح برخی چرم‌های کرومی که رویه‌ی نامرغوبی دارند، طرحی را بصورت مصنوعی چاپ می‌کنند.

 

نبوک

نبوک به عنوان مرغوب‌ترین چرم پرزدار شناخته می‌شود، از پوست گاو مشتق شده و درست مانند جیر در مرحله‌ی پرداخت به صورت مخملی ارائه می‌گردد. نبوک از جیر محکم‌تر و مقاوم‌تر است و دیرتر کثیف می‌شود. چرم نبوک بهترین نوع چرم برای تولید کیف چرم به شمار می رود.

 

چرم سنگین

چرمی که از پوست حیواناتی مانند گاو،گاومیش،گوساله، شتر و غیره به دست می‌آید. چرم سنگین دارای بیشترین مقاومت است. این نوع چرم به علت استحکام و مقاومت بالا، به مصرف در زیره و رویه کفش، ساخت کیف‌های دستی و جیبی مرغوب و یا تسمه‌های ماشین آلات صنعتی به کار می‌رود.

 

چرم سبک

این نوع چرم بسیار نازک است و از پوست حیواناتی از قبیل گوسفند، بز و بره ساخته می‌شود. این چرم در دوخت لباس‌های چرمی و دستکش و کلاه به کار می‌رود.

 

اشبالت

این نوع چرم از لایه لایه کردن چرم ضخیم گاو به دست می‌آید. در این روش، بخش براق پوست گاو به صورت ورقه‌ای برداشته شده و یک سطح پرز دار به دست می‌آید که در واقع لایه دوم پوست به حساب می‌آید. این نوع چرم به نسبت چرم نبوک و جیر از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

 


ترجمه: حمیدرضا اردکانی

منبع: https://ethicalelephant.com/how-to-find-vegan-shoes/

امتیاز: ۵.۰ از ۵ |
لطفا صبر کنید...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
توسط | ۱۳۹۷/۷/۹ ۱۴:۲۲:۱۱ ۹ مهر ۱۳۹۷|برچسب: |

دیدگاه خود را ثبت کنید