امتیاز: ۴.۶ از ۵ |
لطفا صبر کنید...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

چرا وگن شویم؟

برای حیوانات

پرهیز از بهره برداری از حیوانات تنها دلیل وگن شدن نیست.

 اما برای خیلی‌ها این موضوع مهم‌ترین فاکتور یا دلیل برای وگن شدن و وگن ماندنشان می‌باشد . در حالی که عده‌ای بر این باور هستند که حیوانات با شعور حق آزادی و زندگی را دارند. داشتن این ارتباط احساسی با حیوانات می‌تواند یکی از دلایل این تصمیم باشد. پرهیز از مصرف محصولات حیوانی یکی از بدیهی‌ترین راه‌ها برای مقابله با خشونت و بهره برداری از حیوانات در هر جایی می‌باشد.

 

برای سلامتی

مردم بیشتر و بیشتر، برای سلامتی‌شان به وگن شدن روی می‌آورند. انرژی بیشتر، پوست جوان‌تر و جوانی ابدی چند مورد از فوایدی است که مشتاقان گیاهخواری عنوان می‌کنند. داشتن جوانی ابدی ممکن است قدری خوش بینانه باشد، اما قطعا فواید ثابت شده علمی‌زیادی برای زندگی با رژیم وگن در مقایسه با رژیم متداول غربی وجود دارد.

رژیم غذایی گیاهی که بر اساس برنامه ریزی مناسب باشد منابع غنی پروتیین، آهن، کلسیم و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن را دارد. مواد مغذی برگرفته از منابع گیاهی، چربی‌های اشباع شده کمی‌دارند، در عوض فیبر و آنتی اکسیدان زیادی دارند، که به کاهش بزرگ ترین مشکلات سلامتی جهان؛ چاقی، بیماری قلبی، دیابت، و سرطان کمک می‌کند.

 

برای محیط زیست

همه ما در تمام مراحل بازیافت زباله‌ها در خانه و محل کار، نسبت به راه‌هایی که می‌توان سبزتر زندگی کرد آگاهیم. یکی از راه‌هایی که هر فرد می‌تواند اثر کربن را در زندگی فردی کم کند، پرهیز از مصرف محصولات حیوانی است. این مسئله فراتر از مساله نفخ گاو است!

 

  • چرا گوشت و لبنیات برای محیط زیست مضر است

تولید گوشت و سایر محصولات حیوانی بار زیادی را بر محیط زیست تحمیل می‌کند. از علوفه و آب مورد نیاز تغذیه دام تا حمل و نقل و بقیه مراحل از مزرعه تا سفره خانوار. مقدار زیاد خوراک دانه مورد نیازبرای تولیدات گوشت، نقش بارزی در جنگل زایی، از بین بردن زیست گاه‌ها و انقراض گونه‌ها دارد. به تنهایی در برزیل، مساحتی حدود ۵.۶ میلیون مترمربع برای رویش دانه‌های سویا به هدف تغذیه دام‌های اروپا استفاده می‌شود. این سرزمین به دلیل مجبور کردن کشورهای فقیر به تولید خوراک دام‌ها به جای خوراک خود به توسعه سوتغذیه در جهان کمک می‌کند.

از طرف دیگر، تغییر رژیم غذایی به وگن یکی از راحت‌ترین، لذت بخش‌ترین و موثرترین روش در کاهش تاثیر خود در محیط را دارد.

 

برای انسان‌ها

همانطور که گیاهخواری یک گزینه پایدار برای نگهداری از کره زمین است، زندگی مبتنی بر گیاه نیز روش پایدارتری برای تغذیه انسان‌ها است. این رژیم غذایی فقط یک سوم از مساحت زمینی که برای تولید گوشت و لبنیات لازم است را نیاز دازد. با افزایش ناامنی غذا و آب در سراسر جهان به دلیل بسیاری از مشکلات زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی زمانی بهتر از زمان حال برای پذیرش روش پایدار برای زندگی وجود ندارد. پرهیز از غذاهای گوشتی فقط یک راه ساده برای برداشتن فشار از روی غذا نیست بلکه راهی است که هر کسی می‌تواند در مقابل سیستم غذایی نامناسبی که که بر روی فقیرترین مردم جهان تاثیر می‌گذارد بایستد.

 

  • چرا گیاه خواری کافی نیست

رنج ناشی از صنعت تولید تخم مرغ و لبنیات ممکن است کمتر از بدبختی حیوانات مزرعه کارخآن‌های منتشر شده باشد. تولید محصولات گوشتی ملزم به کشتار تعداد بیشماری از گوساله و گاوهایی است که در تولید محصولات لبنی کاربردی ندارند. همچنین کشتار گاوهای زودرسی که تولیدات شیرشان کاهش یافته است. به طور مشابه، در صنعت تخم مرغ حتی تولید اخلاقی  تخم مرغ‌ها یا تولید آزاد  یا ارگانیک باعث کشتار غیر ضروری جوجه‌های یک روزه می‌شود.

 

  • گوشت اخلاقی (گوشت ارگانیک)

برای همه ما تغذیه با گوشت‌های تولیدات اخلاقی هوس برانگیز است، گوشتی که از حیوانی با تغدیه سالم، زندگی شاد و بدون درد و ترس در کشتارگاه بدست آمده باشد. یک حقیقت ناراحت کننده این است که تمام حیوانات زنده (حتی آن‌هایی که به صورت ارگانیک یا رسمی‌پرورش یافته‌اند) مانند ما ترس از مرگ دارند و این ترس ارتباطی با نوع پرورش ندارد و همان ترسی را که ما احساس می‌کنیم را حس می‌کنند.

 

یک خبر خوب

خبر خوب این است که ما می‌توانیم در این مورد کاری انجام دهیم. هر لحظه که در یک فروشگاه وارد می‌شویم یا در رستوران غذایی سفارش می‌دهیم، هر زمان که غذا می‌خوریم، می‌توانیم به این حیوانات کمک کنیم. هر زمان که از مصرف محصولات حیوانی به  مصرف محصولات گیاهی روی آوریم به این معنی است که از حیوانات دفاع می‌کنیم. در حال حاضر گیاهخواری از همیشه راحت‌تر شده است چرا که گیاهخواری به یک جریان اصلی تبدیل شده و مردم به فواید آن در زندگیشان بیشتر و بیشتر پی می‌برند.

آلان زمان آن است تا از خودمان بپرسیم که آیا امکان دارد طوری زندگی کنیم که غذا و نوشیدنی خوشمزه داشته باشیم؟ آن هم با سلامت بیشتر و اثر کربن و کشتار موجودات کمتر؟

 

چطور وگن شدن می‌تواند کمک کند؟

مطالعات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی متنوع یک سوم زمینی که برای رژیم‌های معمولی غربی لازم است نیاز دارد؛ ۳.۵ میلیارد انسان می‌توانند با غذایی که در حال حاضر دام‌ها تغذیه می‌شوند تغذیه شوند.

واضح است که ما به اندازه کافی زمین برای جمعیت روبه رشد با رژیم حیوانی نداریم. درحالی که ۸۰۰ میلیون انسان غذای کافی ندارند؛ ما همچنان زمین‌های کشاورزی با ارزش را برای بدست آوردن مقدار کمی‌کالری بالقوه از دست می‌دهیم.

جمعیت جهان درحال افزایش است و اراضی کشاورزی بصورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. اگر می‌خواهیم از کمبود غذا در آینده جلوگیری کنیم باید راه‌های جایگزینی با استفاده از پایگاه منابع طبیعی‌مان پیدا کنیم. تولیدات دامداری صنعتی فقط ناپایدار نیست، بلکه غیرقابل توجیح است.

 

امنیت غذایی

امنیت غذا (زمین) یک معضل اساسی شده است. به گفته سازمان جهانی غذا و کشاورزی یک نفر از ۹ نفر در جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند. با رشد جمعیت جهان انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت جهان به ۹-۱۱ میلیارد نفر برسد و سوال مهم این است که چطور در قرن ۲۱ غذای خودرا تهیه کنیم.

حتی اگر ما با فشارهای اقتصادی که در نهایت منجر به تخصیص ناعادلانه منابع می‌شود مقابله کنیم، دسترسی به زمین یکی از معضلات بزرگ در تولیدات غذایی انبوه خواهد بود. زمین، زمین‌های زراعتی محدودی دارد؛ نحوه استفاده از این زمین‌ها در توانایی ما در تهیه غذا تاثیر می‌گذارد. مخصوصا نحوه بیابان زایی و مسائل زیست محیطی که به دلیل گرمایش زمین اتفاق می‌افتد، نخودآگاه کیفیت و مقدار زمین‌های زراعی را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی گوشتی سنگین و غربی، منابع غذایی که ما به شدت نیاز به حفظ آن را داریم هدر می‌دهند. چراکه مصرف پروتیین آب و کالری حیوانات بیشتراز تولیدشان  است.  بیشتر پروتئین سبزیجات در بدن حیوانات برای عملکرد بدنشان مصرف می‌شود تا برای تولید گوشت و تخم مرغ.

امتیاز: ۴.۶ از ۵ |
لطفا صبر کنید...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
توسط | ۱۳۹۷/۷/۱۴ ۲۰:۳۲:۲۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷|برچسب: , |

دیدگاه خود را ثبت کنید